REPORTAXES
As mans que creban desmemoria
Eladio guinda unha presa de millo á roda do muíño no que a súa familia moeu dende hai máis dun século. A uns150 quilómetros, Celso bota ao lombo a coroza e lembraos tempos dunha xuventude alegre, pero marcada pola guerra. Saben que apenas quedan moedores e coroceiros. Apágase o alento dos oficios tradicionais nas aldeas galegas. Pero dúas mulleres, en Merza e Berres, representan hoxe, con orgullo e inxenio, a esperanza do legado de todo un pobo, que tamén é o das súas familias, durante varias xeracións. Elena Ferro, zoqueira, e Isabel Neira, torneira, xa guindaron a semente.

Eladio Caramés mostra as chaves que abren o muíño dos Milagres no concello de Cerdedo-Cotobade. (Foto: Brais Lorenzo)

ALBA MOLEDO UCHA
Texto

BRAIS LORENZO
Fotografías
“Mentres eu viva, e mentres eu poida vir polo camiño abaixo, esta roda segue xirando. Eu a este muíño non o deixo caer”. Eladio Caramés saca do peto do pantalón de pana unha chave que semella ancestral, feita de forxa. “É a orixinal”, asegura, sosténdoa coa man ben aberta. Fai xirar a pechadura que separa a paisaxe exterior de nada menos que tres séculos de historia que segue en pé –aínda que sostida tan só pola súa vontade particular–, e entón sente que está na casa. “Podo pasar aquí o día enteiro, arranxando cousas, un detrás do outro. Se máis puidera, máis estaría”, di. E guinda os primeiros grans de millo á roda, que non tarda en verter no caixón unha fariña fina, da que dique se empregaba para as papas; a do pan ten que ser aínda máis grosa. Pouco a pouco, a vista vaise habituando á escuridade inicial e, conforme Eladio desentraña os misterios do seu benquerido muíño dos Milagres, con cariño, paixón, sabedoría popular e moita maña, a sombra dunha pena instálase tamén no peito de quen o escoita: “E os que veñan detrás, que?”, di.
Esta reportaxe está dispoñible en formato completo en Sermos Galiza. Podes lela aquí.