REPORTAXES

As mans que creban desmemoria

Eladio guinda unha presa de millo á roda do muíño no que a súa familia moeu dende hai máis dun século. A uns150 quilómetros, Celso bota ao lombo a coroza e lembraos tempos dunha xuventude alegre, pero marcada pola guerra. Saben que apenas quedan moedores e coroceiros. Apágase o alento dos oficios tradicionais nas aldeas galegas. Pero dúas mulleres, en Merza e Berres, representan hoxe, con orgullo e inxenio, a esperanza do legado de todo un pobo, que tamén é o das súas familias, durante varias xeracións. Elena Ferro, zoqueira, e Isabel Neira, torneira, xa guindaron a semente.

Eladio Caramés mostra as chaves que abren o muíño dos Milagres no concello de Cerdedo-Cotobade. (Foto: Brais Lorenzo)

ALBA MOLEDO UCHA

Texto

Brais Lorenzo

BRAIS LORENZO

Fotografías

“Mentres eu viva, e mentres eu poida vir polo camiño abaixo, esta roda segue xirando. Eu a este muíño non o deixo caer”. Eladio Caramés saca do peto do pantalón de pana unha chave que semella ancestral, feita de forxa. “É a orixinal”, asegura, sosténdoa coa man ben aberta. Fai xirar a pechadura que separa a paisaxe exterior de nada menos que tres séculos de historia que segue en pé –aínda que sostida tan só pola súa vontade particular–, e entón sente que está na casa. “Podo pasar aquí o día enteiro, arranxando cousas, un detrás do outro. Se máis puidera, máis estaría”, di. E guinda os primeiros grans de millo á roda, que non tarda en verter no caixón unha fariña fina, da que dique se empregaba para as papas; a do pan ten que ser aínda máis grosa. Pouco a pouco, a vista vaise habituando á escuridade inicial e, conforme Eladio desentraña os misterios do seu benquerido muíño dos Milagres, con cariño, paixón, sabedoría popular e moita maña, a sombra dunha pena instálase tamén no peito de quen o escoita: “E os que veñan detrás, que?”, di.

Esta reportaxe está dispoñible en formato completo en Sermos Galiza. Podes lela aquí.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore
Ir o contido